نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند ایران کشوری حادثه خیز

مقاوم‌ سازی ساختمان اولویت مورد غفلت مانده ساخت و ساز

ایران کشوری حادثه خیز است؛ از بین حوادث طبیعی زلزله بیش ترین خسارت را به ساخت و سازها وارد می ‌کند. معمولاً پس از هر زلزله ‌ای در یکی از مناطق کشور، برای مدتی بیش ترین بحث کارشناسی و تحلیلی به مقاوم‌ سازی ساختمان‌ ها مربوط می‌ شود و بیش از هر زمان دیگری این موضوع مورد توجه است ولی خسارت‌ های زلزله بعدی نشان می ‌دهد که بحث‌ ها بمرحله عمل نرسیده و هم چنان در ساختمان ‌سازی کنترل ‌های لازم برای ایمن سازی انجام نمی گردد.

کد خبر: 960824003 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶ - ۷:۲۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، ایران کشوری حادثه خیز است؛ از بین حوادث طبیعی زلزله بیش ترین خسارت را به ساخت و سازها وارد می ‌کند. معمولاً پس از هر زلزله ‌ای در یکی از مناطق کشور، برای مدتی بیش ترین بحث کارشناسی و تحلیلی به مقاوم‌ سازی ساختمان‌ ها مربوط می‌ شود و بیش از هر زمان دیگری این موضوع مورد توجه است ولی خسارت‌ های زلزله بعدی نشان می ‌دهد که بحث‌ ها بمرحله عمل نرسیده و هم چنان در ساختمان ‌سازی کنترل ‌های لازم برای ایمن سازی انجام نمی گردد.مقاوم‌ سازی ساختمان اولویت مورد غفلت مانده ساخت و ساز

مقاوم‌ سازی ساختمان اولویت مورد غفلت مانده ساخت و ساز

مقاوم‌ سازی ساختمان اولویت مورد غفلت مانده ساخت و ساز

مقاوم‌ سازی ساختمان اولویت مورد غفلت  مانده ساخت و ساز

با وجود این که در کشور ما برای ساخت و ساز آیین نامه مقاومت در برابر زلزله و هم چنین مباحث مربوط بمقررات ملی ساختمان برای استاندارد‌ سازی داریم که اگر در ساخت و ساز رعایت گردد بگفته مهیار فرنیا، عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نباید تخریبی صورت بگیرد.
بر اساس مقررات ملی ساختمان ساخت و ساز باید توسط مهندسان ناظر که دارای پروانه اشتغال خدمت از وزارت راه و شهرسازی هستند انجام گردد و همه مصالح مورد استفاده نیز باید بر اساس استانداردهای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی باشد. ناظران ساختمان می‌ توانند در هر مرحله بازدید از ساختمان‌ سازی استانداردها را کنترل کنند و گزارش آن را از مجری ذیصلاح بخواهند که اگر این گزارش بر خلاف مقرارت ملی بود ناظران از شهرداری لغو پروانه ساخت را تقاضا می ‌کنند.
بگفته فرنیا، ساخت و سازهای بیش تر از یک متر مربع به بالا باید توسط مجریان ذیصلاح احداث گردد و اگر این موضوع در ساختمان‌ سازی رعایت نگردد نباید پروانه ساخت از طرف شهرداری صادر گردد.
مجری ذی صلاح غایب بزرگ ساخت و ساز
عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: برای هر بخش ساخت و ساز مانند برق، معماری، سازه… باید مجری ذی صلاح مربوط که تخصص در آن زمینه دارد حاضر باشد ولی از سال نود و چهار شهرداری‌ ها با استناد به حکمی که دیوان عدالت اداری صادر کرده فقط حضور یک مجری ذی صلاح را ضروری می ‌دانند و به این ترتیب کنترل بخش‌ های مختلف ساختمان ممکن است توسط مجری باشد که تخصصش فقط در یک بخش است. شهرداری ‌ها به بهانه این حکم مالک را از الزام استفاده از مجری ذیصلاح معاف کرده‌ اند و به این ترتیب ساخت و سازها فاقد نظارت و کنترل است و بهانه این موضوع نیز افزایش هزینه‌ های ساختمان‌ سازی در صورت حضور مجری است.
به گفته وی، هشت سال پیش در توافق با شهرداری ساختمان‌ های بالای سه هزار متر ملزم به استفاده از مجری شدند که با گذشت زمان و در سال نود و چهار این متراژ به دو هزار متر کاهش یافت ولی در هر صورت چه ساختمان ‌های بالای دو هزار متر چه کم تر از دو هزار متر در حال حاضر از طرف شهرداری الزامی به استفاده از مجری ذیصلاح ندارد.حدود شصت و هشت درصد ساخت و سازها در تهران متراژهای کم تر از هزار و پانصد متر هستند که در آن ها فقط یک ناظر حضور دارد در حالیکه در هر ساختمان در حال ساخت حضور چهار ناظر معماری برق، سازه و مکانیک ضروری است.

مقاوم‌ سازی ساختمان اولویت مورد غفلت مانده ساخت و ساز


مصالح استاندارد لازمه ساخت و ساز مقاوم
استفاده از مصالح استاندارد اصلی ‌ترین موضوع در ساختمان‌ های مقاوم است.
عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تصریح کرد: اگر بهترین طراحان،ساختمانی را طراحی کنند ولی مصالح غیراستاندارد یا با استاندارد پایین در آن استفاده گردد عملکرد همه نهاد های ناظر در ساخت و ساز بی‌ فایده خواهد بود. ولی این ‌طور نیست که بگوییم همه ساختمان‌ های ما بی‌ کیفیت یا فاقد استانداردهای لازم هستند در همین زلزله اخیر برخی عکسها به خوبی نشان می ‌داد که ۲ ساختمان در کنار هم یکی تخریب شده و دیگری آسیب ندیده که این نمونه ای از مهندسی ‌سازی و ساخت و ساز با حضور مجریان ذیصلاح است.
وی ادامه داد: اگر همکاری لازم توسط شهرداری ‌ها صورت گیرد و ما مجری ذیصلاح را برای ساختمان‌ سازی معرفی کنیم قطعاً در بحث کیفیت به آیده آل و استاندارد سازی می ‌رسیم ولی در ساختمان‌ ها اگر کنترل ‌های الزامی نباشد حتی در نوسازی بیش تر فرسوده سازی داریم یعنی با وجوی که ساختمانی نوساز است با کوچک ترین حادثه ای تهدید می‌ شود.
فرنیا تصریح کرد: در شش ماهه اول سال جاری بازرسی از هزار پروژه ساختمانی در شهر تهران نشان می‌ دهد که چهل و پنج درصد کارگاه‌ های بازرسی شده به لحاظ رعایت مقررات ایمنی و صیانت هنگام کار در وضعیت مخاطره آمیزی قرار دارند و احتمال حادثه در آن ها خیلی بالا است. هم چنین شصت و پنج درصد از پروژه ها مجری ذیصلاح ندارند هم چنین فقط چهار درصد از ساختمان‌ های بالای سه هزار متر مربع مسئول ایمنی داشتند که در حالیکه حضور مسئول ایمنی در این نوع ساختمان ‌ها الزامی است.
به گفته فرنیا از هزار ساختمان بررسی شده هفتصد پرونده در مورد رعایت مسائل استاندارد و ایمنی تشکیل شده و از این تعداد پرونده صد نامه توقیف عملیات برای شهردار فرستاده شد و در صد و بیست پرونده هم اعلام خطر کردیم. هم چنین سی و دو کارگاه رها شده پر خطر نیز در این بازرسی ‌ها ثبت شد. ولی فرنیا مطرح کرد اگر مباحث مربوط به مقررات ملی ساختمان یا آیین نامه زلزله در ساختمان ‌سازی رعایت گردد بهیچ وجه تخریب ‌های گسترده در زلزله یا حوادث دیگر نخواهیم داشت.
بافت‌ های فرسوده در معرض بیش ترین آسیب
وجود بافت‌ های فرسوده گسترده در کشور خطر بالقوه‌ای برای ساکنان این بافت‌ ها در هنگام حوادث دارد. یکی از اقداماتی که دولت در حوزه مسکن و ساخت و ساز در چند سال پیش انجام داده است نوسازی بافت ‌های فرسوده با استفاده از راهکارهای مختلف مانند تسهیلات با نرخ سود پایین، پرداخت تسهیلات ودیعه برای ساکنان این بافت‌ ها و… است که امید به کاهش مخاطرات در این نوع پهنه ‌ها را بیش تر کرده است.
در این مورد علی بیت ‌اللهی دبیر کارگروه ملی زلزله در مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی گفت: پیش ‌بینی می‌ شود مناطقی از تهران با توجه به این که بافت فرسوده گسترده ‌تری دارند بعد از زلزله بیش ترین تخریب و خسارات را داشته باشند. به ‌عنوان مثال اگر زلزله ‌ای به بزرگی زلزله کرمانشاه در تهران روی دهد، دویست هزار ساختمان تخریب کامل و ریزش خواهند داشت و ریزش این تعداد ساختمان بطور قطع ۱ میلیون کشته و مصدوم خواهد داشت که این یک فاجعه است. متأسفانه در تهران ساختمان‌ های جدید ولی بی ‌دوام فراوان هستند که این ساختمان ‌ها در مقابل زلزله‌ هایی به بزرگی زلزله کرمانشاه یعنی ۷ ریشتر مقاومت ندارند.
وی با اشاره به این که اکنون دویست هزار پلاک و ساختمان فرسوده در تهران وجود دارد، خاطر نشان کرد: از ۱ میلیون پلاک در تهران دویست هزار تای آن در بافت فرسوده واقع شده‌اند که میزان تخریب ‌ها در این مناطق بیش تر است.
منبع : ایران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

 

دانلود رایگان منابع آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ آبان ۹۶
1319 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0